lördag 14 januari 2012

Puder!

Ja som rubriken säger, puder! Helt underbart, fantastiskt och makalöst roligt! Det är för mig helt omöjligt att för er beskriva den känsla som jag känner när jag åker puder, men jag kan bara säga att det inte finns något på denna jord som är bättre än att åka puder!

Medan vi låg och sov här i huset så dumpade det 25 cm fresh powder! Den utlovade prognosen kvällen innan sa ca 5 cm, big win! Vi hade tänkt gå upp vid 8, men jag blev väckt av plogbilen ca kl 7! Min första tanke var, om plogbilen är ute nu, måste det betyda att det koimmt snö, så när jag kollade ut genom rutan och såg all nysnö steg pulsen! Det var bara att väcka upp mina sovande kamrater och göra frukostproceduren snabb!

Väl uppe på berget möttes vi av en enoooorm kö av pudertörstande skidåkare med feta rockerskidor och färgglada kläder! Peppet sjönk en aning hos alla oss, men väl uppe på berget visade sig snön vara riktigt lätt och fin! Vi drog några snabba åk i systemet och skogen, men var ändå inte riktigt tillfreds. För mycket folk gjorde att det snabbt blev mer puckelpist än puder, så vi tog oss en lunch istället!

Klassisk kanadensisk lunch, club sandwich!

Jag måste bara nämna lunchen lite. Det märks att vi är i Nordamerika, för herre gud vad de kan laga snabbmat! Jag kommer nog inte kunna äta pommes frites i Sverige numera, för de man får här är så sjukt mycket godare! Hatten av!

Efter lunch bestämde vi oss för att ge pudret en chans till. Så vi klistrade på våra stighudar på skidorna, höjde upp hälhöjaren på randonnébindningen och tog sikte på Montana bowl! Ca 30 min senare stod vi och blickade ut över orörda rännor rätt ner i den berykta "Montazami skogen". Det var bara att spänna pjäxorna och ösa på. 

Åket ner var helt magiskt! Det var massvis med lätt, fluffig snö, lutningen rejält brant och avståndet mellan träden var så där alldeles perfekt! Mjölksyran sprutade i benen samtidigt som glädjetjuten hördes över hela skogen! Jonte lyckades fånga mig på en 8 sek kort sekvens, den filmsnutten finns på min facebook, enjoy!

Väl uppe i våran puder eufori så tog vi en kort hike till, tror linen hette swedish ridge. Det åket var betydligt brantare, tyvärr blev mitt linjeval lite fel så jag hamnade i ett parti där granarna stod lite väl tätt! Så flytet i åket blev inte lika fint som i det förra, men vi tar nya tag snart igen!

Väl hemma igen blev det som vanligt en sen, men god, middag. Det följdes såklart upp med en stund i våran hot tub! Revelstoke levererar, big time! Jag droppar några bilder från dagen här nedan, enjoy!

Erik

Jonte får åka kanadensiskt puder

Jonte och Jocke är i euforiskt tillstånd

Synd på nya laggen, men de skall ju användas!

Jonte och Carro på tur

Carro turar på

Nära toppen, då är Jonte glad

Lycklig efter bra skogsåkning!

Jocke får åka puder han med

Klädbyte för hike

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar