onsdag 18 januari 2012

Klippor

Igår (tisdag) vaknade vi upp till en kylslagen morgon här i Revelstoke. Vinden svischade runt våra huvuden och termometern hade sjunkit ner mot -16 celsius. Uppe på berget visade det sig att kyleffekten låg på -31 celsius. Detta grusade våra planer på att gå på nya turer mot orörda åk.

Rickard, Jonte, Jocke och jag bestämde oss för att sikta in oss mot ett åk som heter spanish ridge. Vi visste att det låg lite skyddat och borde därför inte vara så blåsigt och förhoppningsvis kunde snön vara fin! Så efter ca 5-10 min bootpacking stod vi med spetsarna riktade ner mot vårt tänkta åk!

Snön var inte fjäderlätt dirket, men den var mjuk och på sina ställen djup. Som om inte det vore nog så var terrängen både lekfull och rolig. Detta skulle vi få känna på då vi hittade en fet klippa som egentligen bara stod där och skrek "Kom och droppa".

Dagen till ära hade jag faktiskt med mig systemkameran i ryggsäcken. Vilket kan tyckas konstigt med tanke på att det både var kallt, mulet och att det inte dumpat direkt. Det var faktiskt Rickard som redan vid frukosten tyckte vi kunde ta med den. Ifall vi med lite tur kanske kunde hitta någon skön klippa eller liknande som vi kunde leka på. Sagt och gjort, här kommer resultatet:

Jocke droppar

Jonte droppar

Rickard smyger nerför en pillow

Rickard droppar

Rickard går lite större

Rätt nöjda över resultatet begav vi oss hem för att ta det sedvanliga badet. Därefter blev det middag och ett parti av kortspelet plump. Tro det eller ej, men jag som brukar vara kass på just det spelet då jag alltid övervärderar mina kort, tog igår en storseger!

Det var sedan dags att bege sig ner mot byn. Tisdag i Revelstoke innebär att man går på ett ställe som heter Regent. Dom serverar då öl för 2 dollar styck! Vilket vi känner av idag, dock inte i plånboken direkt! ;-) 

Vi bor en bit ifrån det stället, och när det stormade ute var vi inte så pepp på en promenad hem mitt i natten, så vi tog en taxi. Det kostade 10 dollar, inkluderat skatt och dricks på ca 2 dollar...detta delade vi på fem personer, det vill säga 2 dollar styck (14 kr). Hoppas inte reskassan falerar på sådana utgifter! ;-) hahaha!

Well, imorgon är vi tillbaka på berget igen. Hoppas på lite mer bilder/filmer på bloggen efter det! 

Hörs



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar