söndag 26 februari 2012

Mt. Baker...so far.

Jag befinner mig i the United States of America. Land of the free, home of the brave. Eller i alla fall något i den stilen enligt dem själva.

Som jag skrivit tidigare skrivit for jag till staterna tillsammans med Martin, Sebastian, Jonte och Jocke. Detta skedde i fredags. Vi startade kl 04:00 från Revy och hade sikte på storstaden Seattle. Det är en omväg på ca två timmar. Men vi kände att det vore kul med lite storstadshäng och shopping. Sagt och gjort.

Welcome to America!

Måste säga att Seattle var en mycket trevlig stad! Det är alltid något speciellt med en stad som ligger nära naturen! Seattle har nära till både hav och berg, mäktigt! Dessutom är det en storstad, med allt vad det innebär i form av butiker, trafik, restauranger och skumt folk. Vi tog till vara på detta, i alla fall butikerna! ;-)

USA är billigt att handla i, speciellt om man är van med svenska priser! Jag har väl egentligen inte så mycket plats över i min väska till hemresan, men det tänkte jag inte riktigt på när jag hittade två skjortor från Volcom, ett par sneakers från Nike, två par Calvin Klein jalingar samt nya turstavar från Komperdell för totalt ca 1500 kr! Big win!

Kan passa på att tipsa om ett jäkligt bra ställe i Seattle om man vill käka god burgare och få bra service! East Lake Bar and Grill heter stället! Kan vara den bästa burgaren jag har ätit under mina sex veckor här i Nordamerika! Den service vi fick var dessutom helt magisk! Trevlig personal som dessutom hjälpte Martin skriva ut papper från hans mejl, erbjöd oss att använda deras wi-fi samt lät oss använda deras telefon för att kunna nå vårt boende i tid innan stängning. De var verkligen värd din dricks!

Efter Seattle kom vi fram till resans stora mål. Mt Baker, skidorten som säsongen 98/99 slog världsrekord i snöfall på en säsong, 1140 inches (28,95m)!!! Vilket i sig är helt sjukt! Nu har vi inte direkt den mängden snö här. Men vi skall väl egentligen inte klaga, Mt Baker har just nu det största snödjupet av alla världens skidorter och har fått ca 100 cm nysnö de senaste tre dygnen. Riktigt fett!

Tyvärr kan vi inte njuta fullt ut av detta fina berg då lavinrisken är otroligt hög! På bergen bredvid har det gått enorma laviner med brottkanter på några meter. De har dessutom lösts ut av naturen själv, läskigt! Så vi håller oss in bounds samt i några skogsrepor vi känner till. Måste väl helt enkelt åka tillbaka hit någon gång då det inte är major avalanche risk!

Annars så bor vi i ett lägenhetshus som är helt ok. Kanske inte de största ytorna att röra sig på. Men vi har det rätt bra ändå bland sneda våningssängar, smala spiraltrappor och minimalt pentry! Det finns dock ett aktivitetsrum i huset som b.la innehåller pingisbord, biljardbord, fussball spel samt ett air hockey spel! Blir några heta kamper där varje dag! Kan väl erkänna att jag inte är någon hejare på pingis direkt! Känner mig däremot stark på air hockey! 

Har försökt att filma lite under resan, det har dock varit ganska dåliga ljusförhållanden. Men skall ändå försöka klippa ihop en liten edit som ni sedan kan få se. 

Har även tagit lite bilder, men det får vänta med att laddas upp, då vårt internet här inte är så snabbt!

Nu blir det sova för min del!
Vi hörs av snart igen!

E

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar